И така, Ефесяни втора глава. Знаете, че като говорихме за посланието към Ефесяните разделихме го на три части: Първата част са първите две глави, в която се говори за нашата позиция в Христос. Втората част, която е трета и четвърта глава се говори за нашата обхода в Христа. И третата част – пета и шеста глава се говори аз нашето воюване в Христа.
Нашата позиция в Христа е тази, която ни позволява да се обхождаме в Господа. Позицията
Седнали в небесни места в Христа Исуса.
Тук се говори за власт, говори се за почивка. Властта е свързана с духовното воюване, почивката е свързана с нашата обхода, защото нашата обхода не е насилие, а е почивка. Ние сме призовани да ходим в седнало състояние, което означава да ходим в почивката, защото когато си седнал, столът те подпира, ти уповаваш на този стол, или трона в случая ни подпира. А трона това е Царството на Господа, това е властта на Господа; това е на което ние уповаваме в нашия християнски живот.
В Ефесяни първата глава има една молитва на Павел, в която той говори за откровението, което трябва да получим и след това ни разкрива властта, която Христос има, като всяко началство и власт Му е подчинено.
И минаваме вече на Ефесяни втора глава:
И съживи вас, които бяхте мъртви
поради вашите престъпления и грехове.
Господ възкреси Христа, възнесе Го и постави да седне в небесни места (Ефесяни 1:20)
Ефесяни 1:21 далеч по-горе от всяко началство и власт,
сила и господство, и всяко име, с което се именуват,
не само в този свят, но и в бъдещия.
22. И всичко покори под нозете Му,
и постави Го да бъде глава над всичко за църквата,
23. която е Негово тяло, изпълнено с пълнотата на Този,
Който изпълнява всичко във всички.
И тука споменахме, че както под нозете на Христос всичко е покорено, така и под църквата всичко е покорено –началства, власти, сили, чинове, всичко е покорено – Защо? Защото Христос е главата, а ние като църква сме тялото. И след като всички тези власти са под нозете на Исус, т.е. дори и най-ниската част на Неговото тяло, най-малките в църквата са поставени в позиция на власт. Ти можеш да си кажеш аз съм нов християнин, аз съм млад християнин, но какъвто ида си, ти си поставен в позицията на власт.
Имам такова поучение за властта, което Бог ми даде на мен. Властта е свързана с името на Исус Христос. Това трябва да го помним, защото име означава чин. „В името на Исус” е нашата власт. Нашата власт идва чрез нашето новорождение. Като новородени, ние сме в Христа. Следователно Той е в небесни места и ние също сме в небесни места заедно с Нето и всичко е подчинено на Него и нас. Ние ставаме Божии деца ,деца на Царя и естествено имаш съответната власт като царски син или дъщеря. Т.е. властта ни идва като наше наследство, в резултат на това, че сме Божии деца.
Но когато говорим за сила, трябва да знаем, че силата идва чрез Светия Дух. Властта идва при новорождението, силата идва с кръщението в Светия Дух. Има разлика.
Например един полицай може да е много слабичък, немощен, обаче той има власт, но няма сила, дето се казва можеш да го пребориш. Но има власт да те вкара в затвора. А пък силата е друго нещо. Някой, който е силен и може да направи повече неща, отколкото другите.
Деяния на апостолите 1:8 И ще приемете сила,
когато дойде върху вас Светия Дух.
Така че ние имаме нужда не само от властта, но и от силата. Слава на Бога.
Да продължим. Той ни постави в небесни места в Христа Исуса. Отиваме към втората глава.
Ефесяни 2:1 И съживи вас…
Съживи, значи възкреси. Ние преди да повярваме сме били мъртви в греховете си. Христос умря заради нас, за аз можем ние да бъдем съживени, Той понесе нашата смърт; беше погребан и възкръсна в третия ден. И ние сме възкресени заедно с Него или съживени заедно с Него.
Ефесяни 2:1 И съживи вас, които бяхте мъртви
чрез вашите престъпления и грехове.
Виждате, престъпленията и греховете носят смърт. Даже мога да ви кажа, че престъпленията и греховете съкращават и живота. Виждате колко хора живеят в престъпления и грехове и животът им се съкращава.
Аз навремето обичах музиката на 60-70 години, най-вече 60-те години – Бийтълс, Ролингстоунс и т.н. И спомням си Браян Джонс, красиво и богато момче, с всякакви възможности, взел някакъв наркотик и се удавил в собствения си басейн. Кажете това благословение ли е? Да имаш такава къща, да имаш басейн в нея, и да се удавиш. Това да не бъде, което се е случило с Браян Джонс. И може да не е имал дори 30 години. И много такива си отидоха. От компанията, която на времето см имал в света, мога да кажа ,че почти половината от моите приятели си заминаха, няма ги вече, и то преди доста време ги няма. Просто Бог мене ме избави. Аз бях стигнал да виждам как моите приятели един по един си заминават. Не че аз толкова дълбоко съм влязъл в нещата, но такива приятели имах. И те просто в една област или друга като прекалят и си заминават. Така че грехът води до смърт дори и в фактическо отношение. А какво да говорим за душевно? Колко депресия, колко отчаяние, колко други неща съм виждал, дори и аз съм ги преживял тези неща. А в духовно отношение съвсем, грехът носи смърт.
Ефесяни 2:1 И съживи вас, които бяхте мъртви
чрез вашите престъпления и грехове.,
2. в които сте ходили някога според вървежа на тоя свят,
В съгласие с княза на въздушната власт (дявола),
На духа, който сега действа в синовете на непокорството.
(виждате, непокорните не са от Бога, а са от дявола),
3. между които и ние всички сме живели някога в
нашите плътски страсти
Плътските страсти се опитват да се промъкнат и в църквата. Последно време го забелязвам, и не искам никого да упреквам, нито да съм критичен, но има едно учение, което отчасти има верни неща, но като цяло е погрешно. И това е, че щом Христос победи греха, значи и ние сме го победили и нямаме проблем с греха и няма да говорим за това. Но това не е вярно; апостолите са говорили против греха и ние трябва да говорим против греха. Грехът е нашия най-голям враг, не дявола. Дявола е победен, но грехът може да ни постави в позиция на поражение и в позиция на смърт. Така че грехът трябва да се изхвърли от живота ни. Трябва покаяние. Заповед номер едно: покайте се! Заповед номер две: повярвайте в благовестието! Покаянието е преди повярването.
3. между които и ние всички сме живели
някога в нашите плътски страсти
И има църкви, в които не се обръща внимание на тези неща, особено сред младежите. Човек трябва да е свободен, но трябва да има съответната дисциплина. Млади момичета се обличат предизвикателно, както се обличат жените на улицата, и е нормално да изкушават ида съблазняват и след това стават бели – не се женят, някои забременяват и т.н. Трябва да се отреже това нещо. Исус казва:
Който съблазнява един от тези малките, които вярват в Мене,
по-добре е за него да си сложи воденичен камък и да се
хвърли в морето.
И искам да ви кажа, че ние сме свободни, но това не означава, че трябва да употребяваме свободата, та да можем да вършим грях и да изкушаваме и да съблазняваме другите. Това не значи, че момичето трябва да ходи с забратка ида се обрече като баба, не говоря за това нещо. Но говоря да бъде разумно, да бъде красиво, и в същото време да бъде прилично и не съблазнително. Така че трябва да се пазим едни други от това нещо.
Плътски страсти – плътските страсти воюват против душата. В Галатяни 5-та глава се говори, че има два копнежа – копнежа на плътта и копнежа на Духа. Копнежът на плътта присъства. И ние трябва да умъртвяваме плътските действия и трябва да следваме копнежът на Духа.
3. между които и ние всички сме живели някога в нашите плътски страсти, като сме изпълнявали волята на плътта и помислите, и по естество сме били изложени на гнева (били сме чада на гнева, казва друг превод), както и другите.
Значи трябва да казваме това на хората, че Божият гняв идва върху този свят, и вече се усещат родилните болки, усеща се идването на края. Виждате всичките тези бедствия, разложението на обществото. Сега дори разбрах, че на нашите деца в училище, на единия ни син от тази година щели ад преподават предмет, който ще бъде за търпимост, т.е. да не се противопоставям на връзки между два пола. И това ще учат децата. И ние имаме нужда как да постъпим в тази ситуация, защото как така ще учат децата на такова нещо, което е античовешко. И то в една държава, която се води католическа. Католическа, значи все пак трябва да има нещо християнско. А тука, доколкото разбирам, вече позволяват и да се женят дори. Обаче искам да ви кажа, че Божия гняв идва, чашите на гнева ще се изливат. Всеки, който не е подпечатан от Бога ще получи съответното наказание, божият гняв ще дойде върху него. Така че трябва да бъдем много внимателни, да ходим много внимателно с Господа, меко, и в послушание.
4. Бог, обаче, Който е богат с милост,
поради голямата любов, с която ни възлюби,
Приятели, искам да ви кажа, благодарим на Бога че ни възлюби, и то с голяма любов. Защото това да дадеш единствения Си Син да умре за престъпници, ако не е любов, не знам какво е. Той даде Своя Син да умре за нас и вместо нас.
5. даже, когато бяхме мъртви чрез престъпленията си,
съживи ни заедно с Христа.
Ето го това нещо. Ние сме съживени и съвъзкресени с тялото на Христос. Това е много важно да го знаем, че има две неща в словото. Едното е легалното състояние на нещата, а другото е фактическото състояние. Легално – още по времето на Неговото възкресение ние сме възкресени от смъртта заедно с Неговото тяло, защото сме част от Него. Но фактически това става реално в твоя живот в момента, когато ти предадеш живота си на Господа Исуса Христа и изповядаш Неговото име с вяра и покаяно сърце. Тогава това, което имаш като обещано, като потенциално, като възможно, като легално, става реално в твоя живот в момента, в който ти повярваш. Така че тука се казва, че ние сме били мъртви, поради престъпленията си преди Христос да умре и да възкръсне.
съживи ни заедно с Христа,
Заедно с Христа, т.е. Христос като дойде към живот отново, и ние тогава сме дошли към живот. Виждате колко сме зависими от Неговото възкресение. Ако Христос не е възкръснал ние не можем да имаме живот. И после добавя в скобки:
(по благодат сте спасени)
Благодат значи незаслужена милост.
„Благодарим Ти, Господи за тази незаслужена милост.”
6. и, като не съвъзкреси,
Това значи, че Бог Го възкреси, а нас ни съвъзкреси с Него.
Сложи ни да стоим в небесни места в Христа Исуса.
В момента, в който Христос възкръсна от смъртта, Той преминава от смърт в живот, и ние също преминаваме с Него от смърт в живот. Но когато Христос се възнася в небесни места и сяда на трона, Той минава от живот към власт, т.е. То приема царската власт в този момент. И чрез Него и ние минаваме от живот към власт. Ето виждате, че Господ не само ни прекарва от смърт в живот, но след това и от живот към власт в Духа. Защото тука се казва, че:
6.и, като не съвъзкреси, сложи ни да стоим в небесни места в Христа Исуса.
Какво означава това? Духовно ние не сме на земята, а сме на небесата. Затова, Колосяни 1:13 казва:
Колосяни 1:13 Бог ни избави от властта на тъмнината
Номер едно. А светът е под властта на тъмнината. Ние се различаваме по това от тях, че Бог ни е избавил от властта на тъмнината и ние не сме вече под тази власт. Някой ще каже: „Пак ме мъчи.” Може да те мъчи, но незаконно. Защото ние законно сме избавени от властта на тъмнината. Освен ако ти търпиш грях в живота си или не си постъпил както трябва – да си изповядаш греховете, да се отречеш от определени неща и т.н.
И второто нещо, което се казва в Колосяни 1:13 е:
И ни пресели в царството на Неговия възлюбен Син.
Т.е. не само сме избавени от властта на тъмнината, но ни и пресели в царството на Неговия възлюбен Син. Това говори вече за преминаване в позиция на власт, защото царството на Бога е власт и сила.
1 Коринтяни 4:20 Божието царство не е в думи, а в сила.
Връщаме се на 6-ти стих.
6. и, като не съвъзкреси, сложи ни да стоим в небесни места в Христа Исуса,
7. за да показва през идните векове несравнимото богатство на Своята благодат чрез добрината си към нас в Христа Исуса.
За да може днес да показва – идните векове, ние живеем в тях.
Несравнимото богатство на Своята благодат – несравнимо богатство, огромно, чрез добрината си към нас в Христа Исуса.
Забележете, всичко, което имаме го имаме в Христа Исуса. Благословенията са в Христа, извън Христа ги нямаме. Как може да не е благословен и да е в Христос? И благодатта също я имаме чрез Христос.
Благодатта и истината дойдоха чрез Христа Исуса.
Така че всичко ни е свързано с Него.
8. Защото по благодат сте спасени, чрез вяра, и то не от самите вас; това е дар от Бога.
Вижте колко интересно. Спасени сме по благодат, по незаслужена милост от бога, чрез вяра. Но вярата идва също по благодат. Вярата е също дар от Бога. Така че спасението, вярата са по благодат. Бог ни е дал вяра за спасение. Тя е като синапено зърно. Ако се чудиш още, посей това синапено зърно на вярата в живота си, в сърцето си и нека то да даде плод и ще имаш вечен живот. Защото Бог е дал вяра на всеки един човек, въпросът е, дали човека ще приеме вярата и ще отвърне. Или ще си я посее в сърцето, или ще я изхвърли от живота си. Но вярата е подарък от бога. Така че ние сме спасени по благодат чрез вяра. И забележете, че времето е минало: по благодат сте спасени. Фактически спасението ние трябва да го изработим докрай, но в същото време ние го имаме спасението. Как става това? Когато повярва човек в Христа той се новоражда, става ново създание, ражда се ново бебе в Божието Царство. Умрял си към света и се раждаш в Божието Царство. Така че наследяваш обещанията на вечния живот в момента, в който приемеш Исус Христос за твой Господ и Спасител. И след това трябва да живееш достойно за призванието, към което си призован.
8. Защото по благодат сте спасени, чрез вяра,
и то не от самите вас; това е дар от Бога.
9. не чрез дела, за да не се похвали никой.
Не защото много работа сме свършили, да не се похвалим. Прави ми впечатление, че има хора, които много се хвалят, било то с вяра, било то с дела. Това е опасно, приятели. Защото това може да те вкара в проблема на галатяните, галатянската ерес. Можете да прочетете в посланието към галатяните. Изглеждат много благочестиво, но лишени от силата на Господа. Трябва да знаем, че е чрез вяра се спасяваме по благодат. И ако някой има с какво да се гордее, значи нещо не е наред. Защото когато човек се спасява, живее чрез вяра, просто няма с какво да се похвали. Ние не се спасяваме чрез дела по закон, ние се спасяваме чрез вяра и чрез действие на вяра. Било то с устата, било то с живота си, но това е действие на вяра. Не е нещо, което се прави по закон. То е по благодат. Ти се спасяваш по вяра, без никакви заслуги, и след това не почваш да вършиш дела, за ад станеш достоен за спасение. Но напротив, благодатта, която Бог ти дава, тя е тази, на която трябва да позволиш да се излива чрез тебе и да живееш с тази благодат, която Бог ти дава. Не за да бъдеш спасен, а защото си спасен трябва да живееш така. Но който живее начин на живот в грях, няма да бъде спасен, няма да има вечен живот. Защото тези обещания, това наследство е за тези, които търсят освещение, тези, които търсят благодатта на нашия Господ.
Затова нека да не се заблуждаваме, както някои си мислят, че просто всичко е наред и от тук нататък можеш да живееш както си искаш. Трябва да се остави греха.
9. не чрез дела, за да не се похвали никой.
Гордостта е изключена.
10. Защото сме Негово творение създадени в Христа Исуса за добри дела
Ето, Той ни е създал и ни е направил, за да можем да вършим добри дела. Ние можем да ги вършим, защото Той ни дава за това сила. Както пръчката дава плод, не защото много се напъва, а защото е прикачена към лозата, затова дава грозде. Така че, ти ако си свързан с Господа, по един нормален и естествен начин и в същото време свръхестествен начин, ти даваш плод, или ще имаш християнския живот, от който ти се нуждаеш. Виждате, тази позиция, с която сме в Христос, тя ни прави способни да живеем християнски живот.
10. Защото сме Негово творение създадени в Христа Исуса за добри дела, в които Бог отнапред е наредил да вършим.
Амин!