Днешният материал, с който ще се занимаем се нарича “сътрудничество”. Ще говорим за единството. В Псалм 133 се казва:

Псалм 133:1 Колко е добро и колко е угодно Богу да живеят братя в единодушие. 

Добро и угодно е пред Бога братята да живеят в единодушие. Не е добро и угодно на Бога да не живеят в единодушие.

Исус се моли:

Йоан 17:21 да бъдат всички в едно; Както Ти, Отче, си в Мене и Аз в Тебе, тъй и те да бъдат в Нас, за да повярва светът, че Ти си Ме пратил. 

Исус казва: Да бъдем едно. Като казва да бъдем едно, не означава да бъдем един човек. Отец, Син и Святи Дух са три различни личности, но в какво са едно?  Единството не  е еднаквост, единството не означава да се уеднаквим, но да гледаме в една и съща посока, да имаме една и съща цел.

1 Коринтяни 12:4 Дарбите са различни, Духът е същият.

1 Коринтяни 12: 5 Служенията са различни, Господ е същият.

1 Коринтяни 12:6 Различни са действията, но Бог е същия, Който върши всичко във всички.

1 Коринтяни 12:7 А на всеки се дава проявяването на Духа за обща полза. 

Духът на Бога се проявява във всички нас за обща полза, но се проявява по различен начин. Духът на Бога е един, но Той се проявява по различен начин чрез различните хора. Трябва да разберем, че Духът разпределя на всеки човек по различен начин в църквата различни дарби. Всеки от нас е различен. Имаме един Бог, един Господ, един Святи Дух, но дарбите и служенията на Бога са различни и Бог действа по различен начин за различните хора и чрез различните хора. Това, че някой не действа по нашия начин, не означава, че не е от Бога. Ако няма същите дарби, това не означава, че не е от Бога. Защото има някои служения и църкви, които казват: Както сме си ние, така е, ако не е като нас, не е от Бога. Това не е вярно – Бог е многообразен в хора и служения. Духът разпределя на всеки специфични, особени дарби по Своята воля, не по нашата воля. Ако ние не приемаме дадено служение, което е от Бога, тогава ние не приемаме конкретното Божие действие в дадена област или по даден начин. Ако пък говорим против такива служения, има опасност да говорим против Бога или благодатта, чрез която Той действа. Не трябва да караме нашите братя и сестри да приличат на нас, защото Бог е направил всеки човек различен. Погледнете лицата си, всеки е различен. Бог е направил многообразна, различна Божия благодат. Така че Бог иска да се проявява в църквата чрез всеки един, и чрез различните църкви да прояви своето съвършенство и многообразие. Виждате, например, в творението, колко различни видове животни има направени. Вижте жерафа, слона, лъвът и т.н. колко са различни един от друг. Различните творения са многообразни и различни. По същия начин Бог действа и днес и много пъти ние ограничаваме Бога с нашето тесногръдие и неразбиране на действието на Бога.

Всички ние можем да имаме много добри учители, но имаме само един съвършен Учител.

Бог казва на Мойсей: Аз Съм Този, Който Съм. И това е много важно изявление на Бога. Ти трябва да бъдеш този, който си също. Аз трябва да бъда този, който съм. Ти трябва да бъдеш този, който си и т.н. Всеки трябва да бъде такъв, какъвто  е създаден от Бога. Не да бъдеш като някой друг, не да се опитваш да бъдеш като друг служител, или като друг християнин. Можеш да се учиш, но трябва да намериш себе си в Господа. Трябва да намериш своето място, своята благодат и да бъдеш този, който си в Господа.

Църквата е жив организъм, живо тяло. Когато тялото е разпокъсано, когато някоя част е откъсната от другите части, тя умира. По такъв начин църквата е жива и трябва да има духът на единство в себе си. Духът на Бога трябва да се движи в нас и да дава живот. Отделянето носи смърт.

Затова най-вече се получават тези изкривявания, когато различните църкви се отделят, отцепват се. По този начин се спира изявяването на Духа на Бога. Трябва да се ходи и живее в единство.

Църквата е жив организъм. Тя трябва да бъде единна, не обединена. Нека да видим каква е разликата между обединена и единна. Обединението е човешко дело, единството е Божие дело. Обединението идва от вън навътре, дайте да се обединим, защото така трябва да бъде. А единството идва от вътре навън, т.е. ние сме единни и затова сме заедно. В Новият Завет нещата винаги вървят отвътре навън. В Стария Завет, при закона, нещата са били отвън навътре: Не прави това, не прави онова; десет хиляди заповеди. Това е закона.

В Новия завет обаче Господа гледа на сърцето повече и иска нещата първо в нас да станат. Затова Той ни прави ново създание, и отвътре навън започва да ги променя. Така че ние трябва да търсим единството, което е вътрешно.

Тялото Христово е като тялото на човека, а тялото Христово е църквата. В човешкото тяло всяка една част е свързана с другата. Ако нещо е засегната една част от тялото, човекът усеща какво става с тази част от тялото. Ако нещо стане с тялото, тялото почва да страда.

Но забележете нещо: Всяка част е поставена на определено място в тялото. Освен това различните части една с друга: едни са по-близко една до друга, а друга са по-далече една от друга. Има части, които непосредствено са една до друга и работят заедно, а други не са чак толкова близко. И не можеш да кажеш, че с всяка една част си непосредствено свързан. Но трябва да намериш именно ония части от тялото Христово, които Бог е поставил най-близо до теб. Не да отхвърляш другите, но трябва да видиш с кои ти трябва да си най-близо и с кои ти трябва да работиш.

Защото всички са братя и сестри, обаче има някои, с които Бог ти дава една посока, Бог ти дава да станете един юмрук и да вършите работа. И именно това човек трябва да познае: с кого Бог ти дава да работиш. Бог свързва определени служители, Бог свързва определени хора, Бог прави екипи. Това, че всички сме братя и сестри не означава че всички християни на целия свят сме един екип. Когато работим за Бога, ние имаме в нашето служение екип. И в този екип влизат хората, които Бог поставя и които имат същото виждане, които имат същата посока. Както се казва в Библията:

Могат ли двама да вървят заедно, ако не са съгласни. 

Примерът  е като волът и магарето. Волът в Библията е образ на служител, човек, който оре, работи, труди се на Божията нива. Той е подчинен и покорен изцяло на Своя Господар. Не можеш да впрегнеш заедно вол и магаре да работят заедно, защото волът върви напред, а магарето назад. Те не могат да бъдат в екип, защото не са съгласни. Трябва да са съгласни. И това е много важно за работата за Господа. Всеки трябва да намери мястото, където може да се внедри, където чувства, че може да вложи нещо в Божието дело. И всеки трябва да допринася с нещо.

Ако човек, например, е на място, където нещата според него не вървят в правилната посока, този човек ще се разкъсва вътрешно и вместо да допринася добро, може да допринесе зло. Търпи, търпи и в един момент избухва. Има такива случаи. Защото не трябва да стои на място, където не му е мястото. В едно служение има едно видение (а не две или повече), една основна посока. Когато се яви второ, тогава става разцепление. По подобен начин са църквите, по подобен начин са дори семействата. Семейство, разделено против себе си не може да устои. Исус казва:

Дом разделен против себе си не може да устои.

Царство, разделено против себе си не може да устои. 

Защо е състоянието на България такова? Защото има разделение в самата страна. Вътре няма единство.

ЕДИНСТВОТО Е ОСНОВАТА НА СЪТРУДНИЧЕСТВОТО. ЕДИНСТВОТО Е ТАЙНАТА НА УСПЕШНОТО СЪТРУДНИЧЕСТВО. ЕДИНСТВОТО Е СИЛАТА НА ЕДИН ЕКИП. И БОГ ЖЕЛАЕ ДА СЕ РАБОТИ В ЕДИНСТВО.

Защото никога един човек не може да направи всичко и не може да извърши това, което трябва да свърши сам. Бог е направил така, че да работим заедно с една и съща цел.

Как  да  създадем  екип? Сега като говорим за лидерство, като говорим за основаване на църкви, ние трябва да знаем как се прави екип. Това е както в служението, така работи и в областта на бизнеса. Принципите са общо взето подобни.

Матей 15:1Слепец слепеца ако води и двамата ще паднат в яма. 

Когато тръгваш да следваш някого, много хора казват:

– Брат, важно  е да ходим в църква и да слушаме словото.

Обаче какво слово слушаш? Вижте какво казва Исус и Той говори за фарисеите, които са знаели Библията и са говорили по Библията.

Матей 15:14 Слепец слепеца ако води

и двамата ще паднат в яма.

С други думи, ако твоя водач е човек, който не вижда в Духа, не знае посоката, в която ходи, ще падне в ямата, ама и ти ще паднеш с него. Погледнете навсякъде в Библията и в историята: не само този, който води е виновен, но и този който го следва също е виновен, защото той страда заедно с него. Ти определяш кой ще те води. Никой не може да те застави насила. Ако този, който те води не вижда, намери този, който вижда. Но трябва да следваш служител, който вижда. Иначе ще паднете и двамата в ямата.

А като служител също, отговорността на всеки един водач на служение, да е сигурен, че има видение от Бога и да води в правилна посока.

Не е въпросът само да проповядваш Библията. Когато проповядваш Библията, тя те подкрепя в посоката, която Бог ти е дал. Бог дава съответно послание. Той изпраща посланници, пратеници: те носят съответно послание и това послание води в определена посока.

Матей 15:14 Слепец слепеца ако води

и двамата ще паднат в яма. 

Но ако не е слепец, те вървят в правилната посока.

Молете се на Господаря на жетвата

да изпрати работници. 

Виждате, че постоянно не достигат работниците. Много вярващи, но малко служители има. И това, което съм чувал от служители, които имат много успешни църкви, като например пастор Йонги Чо, който има 1 милион души църква в Южна Корея; той казва, че колкото и да се е мъчил, успял е едва една десета част от църквата да накара да прави нещо. Повечето хора идват, сядат, слушат и си отиват. Малко са хората, които искат не само да слушат, но и да служат, т.е. да слугуват, да допринесат нещо. Има обаче хора, които слушат, и после критикуват, одумват, клюкарстват… – клюкарствено служение. Те също вършат работа, само че за съжаление не служат на Бога, а служат на сатана. И сам Господ Исус казва, че остава житото заедно с плевелите да растат и в последния ден вече ги разпределя – житото в една посока, плевелите в друга посока.

Така че трябва да внимаваме в какво служение сме: дали сме в помагащо служение или в пречещо служение. Има пречещо служение, като магарето. Волът тегли, тегли, тегли, а магарето все кусури му намира на вола и дърпа все назад.

Където няма волове, яслите са чисти,

но в силата на воловете е изобилието. 

Т.е., където има служители, където има служения, има и проблеми. Ти не можеш да искаш работа да ти върши вола, пък да иска да яде, а пък после да не му почистиш, и това трябва:

но в силата на воловете е изобилието.

Така че, където има служение, винаги ще има проблеми, но важното ние да не се концентрираме в проблемите. Важното е ние да ги преодоляваме проблемите и да гледаме на положителното, да гледаме на това да вършим работа.

Знаете ли, има хора, които са настроени негативно и не виждат това, което става, виждат само дефекта.

Така че хора, трябва да се пазим от перфекционизма и да не мислим, че ако има служение, всичко трябва да е перфектно, съвършено, и да няма проблеми. Но виждате, че проблеми има. Както в семейството, така и в църквата, проблеми има. Но какво трябва да се прави? Решението не е: от днес нататък никога няма да няма проблеми, от днес нататък никога няма да повиша тон, с жената никога няма да се скарам. Но важното е желанието да се оправим и Бог е дал изход, който се нарича покаяние, който се нарича прошка. Даже в писанието пише, ако свещеника съгреши, каква жертва да принесе – това е в Стария Завет: жертва за грях. Какво значи това? Че свещеника, служителя също може да извърши грях. Това, че е извършил грях, това не значи че край, умира и няма шанс за него. Напротив: Господ дава шанс на свещеника да се покае, да се промени, да остави лошия си път и да се върне в правия път.

Затова ви казвам: Господ е Господ на прошката, Господ е Господ на промяната. Петър Го пита:

Господи, до колко пъти да прощавам на брат ми,

 до седем пъти ли да му простя? 

Но какво казва Исус: 

Не Петре до седем, а седемдесет пъти по седем. 

Четиристотин и деветдесет пъти и това никак не е малко. А в другото евангелие – Седем пъти на ден.

И аз си мисля, че ако Господ иска ние толкова да прощаваме, мислите ли, че Той по-малко ще прощава? Ние трябва да опознаем характера на Бога. Той е готов да прощава, да ни дава шанс за промяна. Той е Бог, Който ни се доверява, Който вярва в нас че, ние можем да го направим.

Аз например самия не мога да се доверя на себе си, защото знам, че в себе си нямам сила. Силата е в Бога и аз на Него се доверявам. Като човек нямам тези способности, този характер, за да движа нещата. И затова имам нужда от Божията благодат. И хората, които ме познават отпреди, знаят, че това не е моя работа, а е работа на Бога.

Но какво искам да ви кажа? Нека да бъдем готови да се доверим, да бъдем готови да прощаваме, да бъдем по-щедри в душите си и да не се хващаме за дребните неща.

Трябва да признаем, че жетвата принадлежи на Господа. Господаря на жетвата е кой? Исус Христос. Жетвата е целият свят, който трябва да бъде ожънат и да бъде вкаран в Божието царство. Или ако щеш: плевнята, това е църквата; жетвата, това е светът; и ние като работници на жътвата трябва да жънем и да вкараме житото в хамбара. Така че жетвата принадлежи на Господа. Аз не съм господар, ти не си господар. Всеки, който застане в позиция на лидерство да помни, че той не е господар, а е слуга. Защото Господарят е Исус Христос. И има тази опасност, човек като застане в лидерска позиция, да води тоталитарно, тормози хората, манипулира ги, насилва ги, и това не е правилно. Защото водачът не е господар, той е стопанин. Имайте предвид: 

Земята е Господна и всичко вътре в нея е Господна. 

Църквата е Господна: Господ е собственика. Ние сме стопани, или да го наречем например менажери. Бог ни дава да носим определена отговорност и да вършим работа, обаче трябва да помним, че Той е Господаря, не сме ние. Защото човек като се види във власт му е лесно да почне да злоупотребява. Но трябва да помним, че Исус е Господаря, защото като трябва да даваш отчет после и ти каже:

Ти що би Моите деца, защо ги мъчи,

Какво ти бяха направили на тебе? 

Тогава какво ще кажеш? Ако е пред човек, можеш да излъжеш например, ама пред Господ??? Никой не може да те избави от Него.

Така че много важно е да се знае, че Господ е Господаря, а ние сме работниците. За работниците много е важно да са избрани от Бога и да са изпратени от Бога. Когато правим екип, трябва да се молим Бог да изпрати хора.

Защото имайте пред вид, че има хора, които сами себе си изпращат, а има хора дори, които дявола ги праща. Затова ти трябва да се молиш. (Това е за служението в екип, но някой ако иска да започне бизнес трябва също да има пред вид това).

Забележете Исус какво направи? Преди да избере Своите ученици, цяла нощ се моли и на сутринта избра дванадесет. Защо? Той искаше Отец да Му каже кои да избере за ученици.

Молете се Бог да изпрати подходящите хора в екипа. Те могат да са някъде, но те трябва да чуят от Бога и да имат желание. Хората, които идват да служат в екипа, те са служители на Бога.

Не очаквайте от себе си да знаете и да можете всичко. Търсете специалисти в области, различни от вашата и способности, различни от вашите.

Например, решаваме да правим един екип. Нека да вземем за пример една евангелизация, организираме една евангелизация. Какво се прави обикновено при една евангелизация. Поканват се четири-пет пастира, две-три хваления, и се започват борби кой пастир да проповядва, колко да проповядва, кое хваление да пее и пр. Защо? Защото не е правилен екипа.

Отиваш да правиш евангелизация, какво ти трябва? Един проповедник и един помощник, който да се учи, т.е. той е там, той помага, и той се учи. Единият върши работата, другият се учи като чирак. Да има едно хваление. Може да има и друго, но помощническо, което да се учи. За да няма борби, да няма битки и да се свърши Божието дело както трябва.

Защото когато отива един служител да служи, той има определена посока от Бога. А не да отиде да служи и изведнъж другият тръгва в друга посока, защото той има друго виждане, третия в друга посока и става пълна бъркотия. Защото не се правят така нещата. Така че един екип няма нужда от много проповедници. Има нужда от проповедник, разбира се хубаво е да има в екипа и ученик да се учи. Но има нужда от човек, който да е добър в администрацията; счетоводството; от ходатаи, могат да бъдат повече, защото молитвата е много важна; има нужда от хвалител или хвалители. Така че всички заедно да правят един екип, но всеки си върши своята спецефична работа, и да бъдат експерти, т.е. да бъдат добри. Трябва да се търси това нещо.

Ето например за освобождението. Има някой нужда от освобождение и отива в първата църква, която му попадне, важното е да е църква. И отива в църквата и казва:

-Молете се за мене, имам нужда от освобождение.

А проповедника казва:

-О, брате какво говориш? Ти си ново създание в Христа Исуса, ти нямаш нужда от освобождение. Само вярвай и всичко ще е наред.

-Имам нужда от освобождение, пастор.

-Ти ли по-добре знаеш или аз по-добре знам.

И човекът се чуди какво да направи. Отишъл е на неправилното място. Значи, когато имаш нужда от нещо, трябва да отидеш на правилното място, където да го получиш. Както като имаш нужда от лекар, трябва да намериш правилния доктор. Не може например: боли те крака да отидеш на очен лекар. Боли го някой корема, отива на ушен лекар. Бог дава различни дарби, различни служения, човек трябва да знае къде какво може да намери.

Така че в едно служение са необходими експерти – всеки да бъде добър в областта, в която ще послужи. Това е като една мозайка, всеки с присъствието си допринася за осъществяване на общата идея и цел. Всеки един придава свой собствен нюанс на общата картина. И това е екипът.

Какви трябва да бъдат хората в екипа? Хора, които имат същото виждане, което им е дадено от Бога. Това е много важно, защото, когато Бог влага нещо в сърцето на човека, то не си заминава лесно. Така че, ако хората нямат това виждане в сърцето си, а имат друга позиция, просто не могат да бъдат част от екипа.

Другото нещо: хора, които имат доверие във водача. Ако нямат доверие във водача, те не могат да бъдат част от екипа. Защото всичко става с вяра в Божието дело.

В Марк 6 глава Исус не можа да извърши почти никакво чудо, защото те просто не Му вярваха. Те казаха:

Това не е ли дърводелеца Сина на Мария… 

От къде има това нещо, от къде накъде?  И Божият Син не можа да извърши почти никакво чудо поради тяхното неверие, а камо ли ние. Така че, когато хората в екипа те гледат под око, не ти вярват, ти не можеш да работиш. Буквално си с вързани ръце, защото вярата те освобождава да работиш, а неверието те връзва.

Когато отида в някоя църква, където има вяра, Бог започва да ги прави нещата. Но когато отида на място, където има съпротива, неверие, тъмнина и пр. и се опитваш нещо да направиш, опитва се самолета да излети, и не става. Мъчиш го от тука, мъчиш го от там и не става. Така че в един екип трябва да има вяра.

В екипа трябва да има посветени хора, които да носят отговорност.

Повечето хора, когато поискаш да ти помогнат, знаете ли какво правят? Почват да се учат, това е, което повечето хора правят. Т.е. ти имаш товар върху себе си и те те товарят още отгоре. И ти казваш: Моля ти се, не ме товари, вземи товара. Т.е. човекът, когато дойде в екипа, той трябва да е човек, който на дело да помага. Не да седне да се учи тепърва какво да прави. Значи, те трябва да поемат и да носят товар и отговорност върху себе си.

Така че това е много важно, хората, които са в екипа да носят върху себе си отговорност, или да носят върху себе си работата като воловете. Воловете много не приказват, те са тези, които действат. Има нужда от хора на действието. И освен това има нужда да са верни хора.

Притчи 25:19 Доверие към неверен човек в усилно време е като счупен зъб или изкълчена нога. 

Неверен човек изглежда верен, докато дойдат трудностите. Както живота на хората, така и всяко служение (и в семейството е така), минава през бури. Исус казва, че всяка къща минава през бури, че една къща устоява, друга къща пада. Същото е и със служението. Мислите ли, че ние ще вършим Божията работа и дявола няма да праща бури срещу нас. Значи и служението минава през бури. Ще дойдат бури, ще дойдат съмнения, ще дойдат проблеми и тогава, тези, които са неверни вътрешно, напускат. И напускат в най-трудния момент. А остави че напускат в най-трудния момент, а като напускат започват да злословят, да одумват, да клюкарстват, плъзват навсякъде мълва. Както пише в:

Откровение на Йоан 12:1Клеветникът на нашите братя е сатана, 

и той използва хора, които може да са били в екипа ти и да започнат да говорят. И ти не ти стига, че си в изпитание, не ти стига, че си ударен в момента, не ти стига, че си в атака, а на всичкото отгоре, човек, който е бил близо до тебе излиза навън, започва да говори, да разпространява клевети и това те натиска още повече. В такъв момент има служители, които даже умират. Затова трябва предварително хората да се изпитват. И в словото се казва:

Дякона първо да се изпитва и след това да се избере. 

Дякон означава слуга, това означава помощник. Защото ако трябва да изпитваш хората, когато си в изпитание, си заминал. На никой не му е приятно да бъде изпитван. Обаче това е истината, това е реалността.

С мъдър съвет ще водиш 

Нужни са верни хора, на които можеш да се довериш. В Деяния на апостолите, когато се говори за дяконите, апостолите казват на народа: Изберете си седем човека измежду вас. Обаче има условия:

  1. Одобрен характер.
    Трябва да бъде с характер, защото ако го няма характера, не може да се върши Божието дело
  2. Пълни със Святия Дух и след това
  3. Да са пълни с мъдрост.
    Забележете, че характера го слага преди всичко друго. Защото днес много хора казват: Аз мога да пророкувам, аз мога това, аз мога онова обаче когато дойде за работа, не могат да свършат работата. А Божията работа приятели е работа, то си е просто работа. Ако погледнем, от сутрин до късна вечер само работа. Не е да копаеш, но си е работа. И тя включва много мислене и много други неща включва. Просто си е труд. Така че в служението има нужда от волове, които да носят тежестта.
  4. Да имат обща цел или виждане. Те няма да вървят заедно, ако не са съгласни. Не можем да вървим в една посока, защото иначе както казахме магарето и вола се движат в различни посоки.
  5. Притежаване на целта.

Това е важно: целта, която имаме, да бъде притежавана от хората в екипа, т.е. те да не кажат: Е, това си е негова работа. Не, ние заедно ще го направим, ние заедно ще го постигнем, ние заедно ще свършим работата.

ХОРАТА ОТ ЕКИПА ДА БЪДАТ АКТИВНА ЧАСТ ОТ ТОВА, КОЕТО ЩЕ СЕ ПРАВИ И ЕДИН ДРУГ ДА СЕ ДОПЪЛВАТ.

Аз съм чувал, че има два начина, по които се прави екип. Единият е, че трябва да видиш, кои са твоите слаби страни и да работиш върху тях. Намери слабите си страни и започни да ги развиваш.

Но според мен това не е правилно.

ЧОВЕК ТРЯБВА ДА РАЗВИВА ТОВА, КОЕТО МУ Е ДАДЕНО ОТ БОГА.

1 Петрово 5:10 Според дарбата, която всеки от вас е приел, служете един на друг като добри настойници на многообразната Божия благодат. 

Значи, не толкова да развиваш слабите си страни, а да развиваш силните си страни. Защото в екипа ние сме хора, и всеки има силни и слаби страни. Моите слаби страни няма нужда аз да ги покривам – ти ще ми ги покриеш. Тука не става въпрос за грях. Ето например, моя слаба черта е администрацията. И ако имам хора, които са силни в тази област, аз ще работя в това, което аз съм силен, това, което Бог ми е дал като дарба. Има някои силни ходатаи, които ходатайствената молитва е вътре във тях, те копнеят. Има хора например, на които Бог дава пророчески неща. Има учители, има евангелизатори. Така че всеки според дарбата си.

И екипът трябва да бъде допълване едни други. И така се изграждат силни екипи, в разнообразието.

Как да работим в екип? Трябва да изграждаме единно виждане за целта. Веднъж като се постави целта, трябва да се повтаря периодично, така че екипът да може да я знае. Ето имаме пример в Деяния на апостолите  15 глава Павел и Варнава се разделиха, защото нямаха едно виждане по въпроса. И това, което пише в:

Авакум 2:2 Да се напише видението на дъсчица. 

Водачът трябва да знае видението и  да си го напише на дъсчица. Нужно е също да общуваме свободно. Това го има и в бизнеса. Когато се събере един екип и имат определен проблем дава се свобода на всеки да си каже мнението, без другите да се смеят, независимо какво е изрекъл. И така се събират различни идеи и накрая се пресяват и се взема решение.

Например в японските компании, когато компанията има известен проблем, питат целия персонал, включително до портиера, да дадат някакви идеи и след това преценяват. И един път имали проблем с някаква машина, на която нещо се било скъсало и не знаят как да го залепят. И накрая се оказало, че портиера дал идеята. Ето как работят нещата и по този начин се подтиква творческото мислене, което Бог е заложил за хората, и затова такива страни напредват.

Така че човек трябва спокойно да изразява своето мнение. Понякога хората смятат някой за по-глупавичък и не му дават думата, но може неговата идея да е най-добрата.

Изграждайте приятелство помежду си, нужно е взаимоотношенията да се изграждат, да се задълбочават между хората в екипа. След това, да се създава атмосфера на приемане. Защото, когато хората се чувстват приети и обичани, тогава те могат да развият своите взаимоотношения. И затова са хубави такива неща, като да излезем на вън, пикник или нещо друго. Защо? Защото тогава се развиват най-добре взаимоотношенията.

Ясен регламент на права и задължения:

Такива държави като Англия, Америка виждате колко са просперирали. Защо? Защото всичко им е точно, правят списъци за всичко – права и задължения и това е не малък труд, защото много работят в тези области. Всяко едно нещо като го правят, го развиват и го прилагат. Аз сега се изумих като бях на тази конференция. Как вземат едно нещо и го разработват до такава степен, масивно като танк, до последно. И успяват от идеята да стигнат до приложението. Ние не сме научени в нашата държава това да го правим и ни е трудно да се справим. Божият принцип е да си специалист в една област или повече, но да го вършиш както трябва.

Нужна е подготовка, обучение – увеличаване на квалификацията. Всеки трябва да започне да се учи и развива в областта, където е неговата дарба. Трябва да има изобличението, но трябва да има и насърчението (поощтрението) – „Ти можеш да го направиш, Бог ти е дал сила……” И да се поощтряват и развиват, защото по този начин се развива и вяра в тях.

Безпристрастно и справедливо отношение към хората в екипа. Трябва да знаем, че имаме Господар над нас, пред Когото ще отговаряме.

Колосяни 4:1 Господари, отдавайте на слугите си безпристрастно това, което е справедливо, като знаете, че и вие имате Господар на небесата. 

Има четири стълба на взаимоотношения в екипа:

  1. Разбиране.
    Най-много от проблемите стават от неразбиране. Един казал едно, другият чул друго, и се огорчават. И много взаимоотношения са развалени по тази причина. Затова има нужда да се изясни това, което е казано. Защото може да има разлика в разбирането. Той ти казва едно, ти разбираш друго. Затова трябва да има добра комуникация и добро разбиране между хората. Голяма част от проблемите идват от неразбирателство.
  2. Вярност или доверие.
    Доверието е нещо, което е най-чупливото, най-чупливия стълп. Един път като се счупи доверието, после трудно се поправя. Затова трябва да се стремим доверието да не го чупим. Един път човек като се прояви като неверен, другият има вече едно на ум.
  3. Уважение.
    Колко и близки да сме станали в един екип (също така и в семейството), никога не трябва да се губи уважението. Защото ние можем да станем близки, но Бог слага авторитети – да уважаваш авторитета и властта. Примерно, Бог е казал:  
    Почитай баща си и майка си.

    И трябва да се уважава като такъв, защото Бог го е поставил като водач в семейството, а не да се отнасят така лековато с него. Същото е и с водача в едно служение. Той може да ти е много близък, но трябва да имаш съответния авторитет и уважение към този човек, защото той просто е поставен от Бога на това място. Няма ли уважение, от там нататък стават проблеми.
  4. Любовта.
    Любовта между хората. Любовта е нещо, което извира от сърцето, и което се проявява в дела.

Три етапа в изграждането на екипа:

  1. Етап на розовите очила.
    Виждаш всичко в розово. Виждаш хората прекрасни.
  2. Етап на черните очила.
    Но в един момент розовите очила се сменят с черни очила.
  3. Етап на истинските очила.
    Но ако успеят да устоят взаимоотношенията, тогава вече тези очила се сменят с истински очила – реални. И тогава виждаш, че този човек си има и добри и лоши черти и трябва да внимаваш и той трябва да внимава.

Видове екипи:

  1. Президенски екип.
    Водачът е президентът, а всички около него са като войници.
  2. Приятелски екип.
    Има повече общение. Водачът общува с много хора. Пръв между много хора. Пак е пръв, пак ръководи, но по един приятелски начин.

Конфликти:

Причини за конфликтите.

Християнството не се състои в конфликтите, а в готовността за тяхното разрешаване. Отношенията с водача на екипа да бъдат както трябва, т.е. да има ясен регламент и да се разрешават конфликтите. Освен това водачът трябва да се научи да казва: Не. За един водач това е много трудно нещо, но трябва да се научи да казва: Не. Като каже: Не, много хора могат да го оставят. Ако си част от екипа, казва в:

1 Солунци 5:

Моля ви братя да признавате тези, които се трудят между вас като ваши настойници и ваши увещатели и да ги почитате твърде много с любов заради делото. Живейте мирно помежду си. 

Така че, трябва да бъдат признавани и уважавани водачите. Отношенията с колегите – да се обичаме едни други и да не се мислим за повече от тях и да помагаш на хората да постигнат това, което могат да постигнат. И гордост е това да мислим, че Бог използва повече нас, отколкото използва другите хора. Никога никое служение не може да извърши цялата работа за царството. И гордостта е тази, която дразни  и разделя хората. И се казва:

Доколкото е възможно живейте в мир с всички хора. 

Това означава, че е необходимо да живееш в мир с всички хора. Ако те не искат да живеят в мир с тебе, то това е тяхно решение. Но ти от твоя страна прави необходимото, за да живееш в мир с хората.

Бог да ви благослови.

АМИН!